Takaisinveto: Pyydämme palauttamaan nämä silmälasikehykset Instrumentarium- tai Nissen-myymälöihin – tiedote suomeksi ja ruotsiksi

Instru Optiikka Oy on poistanut myynnistä ja pyytää palauttamaan myymälöihin viisi silmälasien kehysmallia, jotka eivät Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin mukaan täytä kaikkia viranomaisvaatimuksia. Kuluttajia pyydetään lopettamaan kyseisten kehysten käyttö.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on tehnyt lisätestejä erilaisille silmälasien kehysmalleille, ja osa kehyksistä ei ole heidän tutkimustensa mukaan täyttänyt kaikkia viranomaismääräyksiä. Tukes havaitsi tutkimuksissaan, että kyseisten kehyksien joistain osista saattaa vapautua raja-arvot ylittävä määrä nikkeliä, joka voi Tukesin mukaan aiheuttaa allergiaa tai altistaa allergialle. Tukes on määrännyt vetämään kehykset pois myynnistä sekä pyytämään kuluttajia lopettamaan kehysten käyttö ja palauttamaan ne myymälöihin.

Asia koskee Instru Optiikan osalta viittä Instrumentarium- ja Nissen-myymälöissä myynnissä ollutta kehysmallia. Kyseiset silmälasikehykset on välittömästi poistettu myynnistä ja avoimet tilaukset on keskeytetty.

Kehysmallit on hankittu testattuina ja CE-merkittyinä tunnetuilta ja merkittäviltä kansainvälisiltä tavarantoimittajilta. Asian käsittely tavarantoimittajien kanssa on vielä kesken, mutta keskustelemme heidän kanssaan tilanteen selvittämiseksi ja tiedotamme asiasta tarvittaessa lisää.

”Pahoittelemme asiaa. Meille on hyvin tärkeää, että myymämme tuotteet ovat turvallisia. Otamme asian vakavasti ja toimimme viranomaisten ohjeistuksien mukaisesti”, sanoo tuotepäällikkö Mirja Ortia.

Pyydämme kuluttajia lopettamaan kyseisten silmälasikehysten käytön. Mikäli olet ostanut kyseiset kehykset Instrumentariumista tai Nissenistä, pyydämme palauttamaan ne lähimpään sen ketjun myymälään, josta kehykset on ostettu. Tuotteen voi vaihtaa uuteen samantasoiseen tuotteeseen tai kauppa voidaan purkaa. Huomioithan koronavirustilanteen, etkä tule myymälään sairaana. Kehysten palautuksella ei ole aikarajaa. Asiakaspalvelumme auttaa tarvittaessa kysymyksissä.

Katso lähin Instrumentarium-myymäläsi tästä

Katso lähin Nissen-myymäläsi tästä

Lisätietoa kuluttajille Instrumentariumin ja Nissenin asiakaspalvelusta osoitteista asiakaspalvelu@instru.fi ja asiakaspalvelu@nissen.fi.

Kyseiset Instru Optiikan myymälöissä myynnissä olleet silmälasikehysmallit (kuvat tuotteista liitteenä):

• 2012341 GUESS GU2469 TL 52-18, tumman sininen/liila metallikehys, myyntiaika syyskuu 2016 – helmikuu 2020, myyntipaikka Instrumentarium ja Nissen
  • 2015330 CK 5454 604 54-18, viininpunainen metallikehys, myyntiaika syyskuu 2016 – helmikuu 2020, myyntipaikka Instrumentarium
  • 2015377 RAY-BAN ORX6378 2905 47-21, ruskea/kultainen metallikehys, myyntiaika joulukuu 2016 – maaliskuu 2020, myyntipaikka Instrumentarium ja Nissen
  • 2015402 BURBERRY OBE1313Q 1240 53-16, ruskea metallikehys, myyntiaika toukokuu 2017 – maaliskuu 2020, myyntipaikka Instrumentarium
  • 2016155 BVLGARI 0BV2198B 2033 55-18, tumman ruskea / kultainen metallikehys, myyntiaika maaliskuu 2018 – elokuu 2019, myyntipaikka Instrumentarium

Instru Optiikka Oy

Optisen alan vähittäismyyntiyritys Instru Optiikka Oy on alan markkinajohtaja Suomessa ja Virossa ja osa kansainvälistä GrandVision-konsernia. Yritys työllistää noin 1000 optisen alan ammattilaista ja toimii Suomessa Instrumentarium-, Nissen- ja Keops-myymäläbrändeillä ja Virossa Instrumentarium-brändillä. Alan edelläkävijänä Instru Optiikka Oy panostaa palvelun ja tuotteiden laatuun, tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä alan uudistamiseen. Kattava myymäläverkosto, yli sadan vuoden kokemus sekä kansainvälinen yhteistyö luovat vakaan pohjan yrityksen kehitykselle ja asiakaspalvelulle. www.instruoptiikka.fi

Återkallelse: Vi ber returnera dessa glasögonbågar till Instrumentarium- eller Nissen-butiker

Instru Optiikka Oy har återkallat fem modeller av glasögonbågar, som enligt Tukes inte uppfyller alla myndighetskrav och ber att dessa returneras till butikerna. Konsumenterna ombeds sluta använda de ifrågavarande glasögonbågarna.

Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) har gjort ytterligare tilläggstest på olika modeller av glasögonbågar. På basis av deras undersökningar har några av bågarna inte fyllt alla myndighetsförordningar. I sina undersökningar märkte Tukes att vissa delar av de ifrågavarande bågarna kan släppa gränsöverskridande mängder av nickel, som enligt Tukes kan förorsaka allergisymptom eller benägenhet för allergi. Tukes har förordnat återkallelsen av glasögonbågarna och ber att konsumenterna slutar använda dem och returnerar de köpta bågarna till butikerna.

För Instru Optiikka gäller återkallelsen fem modeller av glasögonbågar som sålts i Instrumentarium- och Nissen-butiker. Glasögonbågarna i fråga har återkallats omedelbart och alla öppna beställningar har annullerats.

Glasögonbågarna har köpts in färdigt testade och försedda med CE-märkning från kända och framstående internationella varuleverantörer. Underhandlingarna med varuleverantörerna pågår fortfarande, men vi diskuterar med dem för att reda ut situationen och meddelar vid behov om ytterligare åtgärder.

”Vi beklagar detta. Det är mycket viktigt för oss att produkterna vi säljer är trygga. Vi förhåller oss allvarligt till situationen och handlar i enlighet med myndigheternas anvisningar”, säger produktchef Mirja Ortia.

Vi ber konsumenterna sluta använda de ifrågavarande glasögonbågarna. Om du har köpt dessa glasögonbågar från Instrumentarium eller Nissen, ber vi dig vänligen returnera bågarna till närmaste butik i den kedja där bågarna har köpts. Produkten kan bytas ut mot en ny jämförbar produkt eller köpet kan hävas. Vi ber dig beakta koronavirusläget och inte komma till butiken sjuk. Det finns ingen tidsbegränsning för returneringen av glasögonen. Vår kundtjänst hjälper vid behov.

Hitta din närmaste Instrumentarium-butik här

Hitta din närmaste Nissen-butik här

Tilläggsinformation för konsumenter från kundbetjäningen av Instrumentarium och Nissen:

asiakaspalvelu@instru.fi och asiakaspalvelu@nissen.fi

För Instru Optiikka återkallelsen gäller följande glasögonbågar som har sålts i Instru Optiikkas butiker (bilder bifogade):

• 2012341 GUESS GU2469 TL 52-18, mörkblå/lila metallbåg, försäljningstid september 2016 - februari 2020, försäljningsställe Instrumentarium och Nissen
  • 2015330 CK 5454 604 54-18, vinröd metallbåg, försäljningstid september 2016 - februari 2020, försäljningsställe Instrumentarium
  • 2015377 RAY-BAN ORX6378 2905 47-21, brun/guldfärgad metallbåg, försäljningstid september 2016 - februari 2020, försäljningsställe Instrumentarium och Nissen
  • 2015402 BURBERRY OBE1313Q 1240 53-16, brun metallbåg, försäljningstid maj 2017 - mars 2020, försäljningsställe Instrumentarium
  • 2016155 BVLGARI 0BV2198B 2033 55-18, mörkbrun/guldfärgad metallbåg, försäljningstid mars 2018 - augusti 2019, försäljningsställe Instrumentarium

Instru Optiikka Oy

Detaljhandelsföretaget Instru Optiikka Oy är marknadsledare inom optikbranschen i Finland och Estland och en del av den internationella koncernen GrandVision. Företaget sysselsätter cirka 1 000 experter inom optikbranschen och verkar i Finland under butiksmärkena Instrumentarium, Nissen och Keops samt i Estland under varumärket Instrumentarium. Som föregångare inom branschen satsar Instru Optiikka Oy på servicens och produkternas kvalitet, på forskning och produktutveckling samt på branschutveckling. Ett omfattande butiksnät, över hundra års erfarenhet samt ett internationellt samarbete skapar en stabil grund för företagets fortsatta utveckling och kundservice. www.instruoptiikka.fi