Usein kysyttyjä kysymyksiä

Lisätietoja koronaviruksen vaikutuksesta

Tällä sivulla vastaamme silmälasien ostoon ja verkkokaupassamme asiointiin liittyviin kysymyksiin. Myymälöiden osaava henkilökunta auttaa sinua myös mielellään.

Tarvitsenko silmälasit?

Kun television tekstitysten lukeminen tai bussin numeroiden havaitseminen tuottaa sinulle vaikeuksia, tiedät että näkösi ei ole enää kunnossa. Myös runsas päänsärky on usein merkki heikentyneestä näöstä.

Varaa aika näöntarkastukseen

Miten pääsen näöntarkastukseen?

Näöntarkastus pääseminen on helppoa. Varaa aika netistä tai piipahda myymälässämme. Jos optikollamme on aikaa pääset tarkastukseen heti.

Varaa aika näöntarkastukseen

Miksi linsseissä on eroja?

Erilaiset linssit on kehitetty auttamaan erilaisiin näön ongelmiin parhaalla mahdollisella tavalla. Kalliimmista materiaaleista valmistetut linssit ovat kestävämmät ja kevyemmät ja samalla mukavammat käyttää.

Mistä linssien hintaerot johtuvat?

Eniten linssien hintaan vaikuttaa se, ovatko ne yksi- vai moniteholinssit. Linssien hintaan vaikuttavat erilaiset linssiominaisuudet kuten keveyteen ja kestävyyteen liittyvät ominaisuudet sekä erilaiset pinnoitteet.

Tutustu Nissenin linsseihin

Kaukonäkö, lähinäkö vai monitehot?

Kaukonäköinen näkee huonosti lähelle ja likinäköinen kauas. Monitehoja taas tarvitset, jos silmäsi tarvitsevat optista korjausta sekä lähelle että kauas näkemiseen.

Mitä eroa on yksiteho- ja monitehosilmälaseilla?

Yksitehosilmälaseissa voimakkuus on koko linssissä sama. Yksitehojen avulla korjataan joko kaukonäköä tai lähinäköä.

Monitehosilmälasit ovat kätevin tapa korjata iän mukanaan tuomaa lähinäön heikkenemistä. Yksillä laseilla voidaan korjata sekä kauko- että lähinäköä. Monitehot ovat hyvä valinta, jos tarvitset silmälaseja sekä kauko- että lähinäköön. Linssien yläosan kaukovoimakkuus muuttuu alaspäin mennessä asteittain lukuvoimakuuteen ilman linssissä näkyvää rajaa.

Katso monitehoille soveltuvat silmälasit

Mitä ovat erilaiset moniteholinssit?

Moniteholinssit vaihtelevat haluttujen kehysten ja vahvuuksien tarpeen mukaan. Myös monitehojen näköalueet vaihtelevat tarpeiden mukaan.

Miten valitsen sopivat aurinkolasit lapselleni
  1. Pidä huoli, että linssit ovat laadukkaat ja että niissä on tarpeellinen UV-suoja.

  • Katso että lasit istuvat lapsen päähän. Linssin pitää olla tarpeeksi lähellä silmää, ettei UV-säteily pääse reunoilta rasittamaan lapsen silmiä.

  • Mieti materiaalia. Muovikehykset tuntuvat mukavammilta lapsen päässä eivätkä rikkoudu niin helposti.

Lue lisää Lasten silmien suojaamisesta.

Miksi optikko aina kauppaa kalliimpia laseja?

Optikkomme suosittelevat aina sinun näöllesi ja budjetillesi parhaiten sopivia laseja. Lasien hinta määräytyy valmistukseen käytetyistä materiaaleista ja käsityön määrästä.

Kuinka usein näkö kannattaa tutkia?

Optikon näöntarkastuksessa kannattaa käydä vähintään kahden vuoden välein ja silmälääkärillä tulisi vierailla viimeistään 40-vuotiaana. Näöntarkastus on kivuton ja nopea toimenpide, ja kaikkein vaivattomimmin suoritat sen Nissenillä. Nissenin näöntarkastus etenee vaiheittain

  1. kartoitamme näkemisen tarpeen
  2. tarkastamme näkökykysi
  3. annamme optikon suosituksen
Mitä ovat pinnoitteet?

Erilaisilla pinnoitteilla voidaan käsitellä linssit esimerkiksi kestävämmiksi tai suojaamaan paremmin auringon häikäisyltä. Pinnoitteita voivat olla esimerkiksi kova pinnoite, heijastamaton pinnoite ja likaa hylkivä pinnoite.

Voinko käyttää piilolinssejä ja millaiset ovat hyvät?

Piilarit käyvät lähes kaikille terveille silmille ja sopivuus testataan aina ennen sovitusta. Optikkomme auttavat sinua linssien käyttöönotossa. Piilolinssejä saa nykyään lähes kaikille voimakkuuksille kertakäyttöisinä ja jatkuvakäyttöisinä.

Piilolinssit verkkokaupasta Lue lisää piilolinsseistä

Voinko vaihtaa tai palauttaa myymälästä ostetut aurinkolasit joissa ei ole voimakkuuksia?

Valitettavasti myymälästä ostettuja aurinkolaseja ilman voimakkuuksia ei voi vaihtaa tai palauttaa.

Verkkokauppa

Mitä tuotteita voin ostaa verkkokaupasta?

Verkkokaupastamme voit ostaa piilolinssejä, piilolinssinesteitä ja kostutustuotteita, aurinkolaseja ilman voimakkuuksia sekä yksitehosilmälaseja lähelle ja kauas katsomiseen.

Mistä tiedän, onko tuote tilattavissa verkkokaupasta?

Kaikki verkkokauppatuotteemme ovat merkitty Osta verkosta-painikkeella. Voit käyttää tuotteita etsiessäsi apuna myös erilaisia suodattimia. Suodattimilla voit rajata mm. naisten, miesten ja lasten kehykset, tarkastella verkkokauppavalikoimaa sekä rajata värejä, brändejä, hintaa, kokoa ja kehysten muotoa. Lisätoimintona aurinkolasien ostajalle on tullut mahdolliseksi rajata aurinkolasitulosta myös linssityypin ja värin perusteella.

Löydät helposti itselle sopivat kehykset täyttämällä lyhyen kehyskyselyn.

Mitkä maksutavat käyvät verkkokaupassa?

Verkkokauppamme maksutapoina toimivat verkkomaksu, luottokortti, MobilePay sekä lasku. Voit valita maksutavaksi laskun, jos olet vähintään 18-vuotias (luottotiedot tarkistetaan).

Mikäli sinulla on kysyttävää laskusta, voit olla suoraan yhteydessä laskuttajaamme Collector Bankiin puhelimitse 09 3158 9947 tai sähköpostitse contactcenter@collectorbank.fi

Mitä toimitusvaihtoehtoja on verkkokaupassa?

Saat piilolinssitilauksesi ensimmäisen luokan postissa Suomessa olevaan osoitteeseen. Silmälasi- ja aurinkolasitilaukset toimitetaan lähimpään noutopisteeseesi.

Mikäli piilolinssitilaus ei mahdu postiluukusta ja vastaanottajaa ei tavoiteta, hänelle jätetään saapumisilmoitus, ja lähetys on noudettavissa postista. Toimitusmaksu on 4,90 € / tilaus.

Kuinka kauan toimitus kestää?

Silmälasitilaus valmistetaan 1-2 viikon kuluessa, minkä jälkeen tilaus siirtyy Postin kuljetettavaksi.

Posti kuljettaa tilaukset 2-4 arkipäivässä.

Piilolinssituotteet pakataan noin 1-5 arkipäivän sisällä, minkä jälkeen tilaus siirtyy Postin kuljetettavaksi.

Aurinkolasit pakataan noin 1-5 arkipäivän sisällä, minkä jälkeen tilaus siirtyy Postin kuljetettavaksi.

Miten voin seurata tilaustani?

Tilauksia ei voi seurata. Mikäli toimitusaika on pitkittynyt, laita meille viestiä asiakaspalvelu@nissen.fi ja tarkistamme tilauksesi tilanteen.

Mistä tiedän mikä kehys sopii minulle?

Kehysten valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota kasvojesi leveyteen. Jos sinulla on jo lasit, voit verrata niiden kokoa alla näkyviin mittoihin. Voit myös täyttää sivuillamme kätevän kyselyn, jonka perusteella suosittelemme sinulle sopivia kehyksiä.

Voit käyttää sopivaa kehystä etsiessäsi apuna myös erilaisia suodattimia. Suodattimilla voit rajata mm. naisten, miesten ja lasten kehykset sekä rajata värejä, brändejä, hintaa, kokoa ja kehysten muotoa.

Mistä tiedän mikä linssipaketti sopii minulle?

Suosittelemme mielellämme sinulle sopivia linssejä voimakkuustietojesi avulla. Valitse vain voimakkuutesi ja kerromme, mitkä linssit sopivat juuri sinulle. Suosittelu on mahdollista ainoastaan yksiteholinsseille. Vaihtoehtoisesti voit tutustua linsseihimme itsenäisesti ja löytää itse sopivat linssit.

Mikä on sinivalosuoja?

Sinivalosuoja eli Blue blocker -pinnoite suojaa silmiä näyttöpäätteiden sinivalon aiheuttamalta kuormitukselta. Pinnoite on korvaamaton apu etenkin päätetyötä tekevälle tai hämärän aikaan autoileville. Pinnoite muuttaa linssin väriä hieman kellertävämmäksi.

Sinivalosuoja auttaa vähentämään silmien väsymistä, heikotusta, päänsärkyä sekä nukahtamisvaikeuksia. Sinivalosuoja parantaa kontrastien näkemistä, näön kirkkautta sekä hämäränäköä.

Mistä löydän silmälasireseptini?

Silmälasireseptin saat kaikista myymälöistämme kuvallista henkilöllisyystodistusta esittämällä. Jos olet kieltänyt myymälässä käydessäsi yhteiskäyttöjärjestelmän käytön, saat reseptisi ainoastaan siitä myymälästä, jossa olet asioinut.

Miten tulkitsen silmälasireseptiäni?

Silmälasireseptillä määritellään silmälasivoimakkuutesi molemmille silmille erikseen.
Silmälasiresepti on voimassa 6 kk kerrallaan. Huomioithan, että silmälasikortissa määritellyt voimakkuudet voivat poiketa hieman silmälasireseptille määritellyistä voimakkuuksista, sillä ne ovat mukautettu sillä hetkellä ostettujen silmälasien linsseihin. Suosittelemme silmälasiostosta ainoastaan silmälasireseptin pohjalta.

Silmälasireseptiltä ei aina löydy silmäterävälimittaa eli PD -arvoa. Tämä on useimmiten määritelty silmälasikortille, joka on tullut ostamiesi silmälasien mukana. Jos kortti ei ole tallessa, voit mitata PD -luvun itse kotona tai käydä optikollamme mittaamassa sen maksutta.
Mikäli silmälasikortista löytyy maininta KV (keskiöväli), tarkoittaa se edellisiin silmälaseihisi hiottua suhteutettua silmäterävälimittaa. Voit käyttää myös tätä mittaa kohdassa PD tilatessasi silmälaseja.
Voit lukea lisää ohjeita täältä: Näin luet reseptiäsi

Mistä löydän piilolinssireseptini?

Piilolinssireseptin saat kaikista myymälöistämme kuvallista henkilöllisyystodistusta esittämällä. Jos olet kieltänyt myymälässä käydessäsi yhteiskäyttöjärjestelmän käytön, saat reseptisi ainoastaan siitä myymälästä, jossa olet asioinut.
Jos sinulle on tehty piilolinssiresepti myymälässämme ja sinulla on verkkokaupassamme profiili, saat myös piilolinssireseptin näkyviin omille sivuillesi.

Miten tulkitsen piilolinssireseptiäni?

Piilolinssireseptillä määritellään piilolinssivoimakkuudet, piilolinssityyppi, halkaisija ja kaarevuus. Piilolinssivoimakkuudet voivat erota silmälasivoimakkuuksistasi. Onkin aina hyvä käydä tarkistuttamassa voimakkuudet erikseen piilolinssikontrollissa. Piilolinssiresepti on voimassa 1 vuoden.
Suosittelemme piilolinssiostosta ainoastaan piilolinssireseptin pohjalta.

Silmälasireseptini on vanhentunut, miten minun tulee toimia?

Jotta voimme varmistaa, että saat käyttöösi parhaat mahdolliset linssit, suosittelemme, että käyt optikon näöntarkastuksessa. Optikkomme tarkistavat näkösi hetkessä. Optikon näöntarkastus on meillä aina ilmainen. Ajan voit varata kätevästi täältä: ajanvaraus.nissen.fi

Piilolinssireseptini on vanhentunut, miten minun tulee toimia?

Jotta voimme varmistaa, että saat käyttöösi parhaat mahdolliset linssit, suosittelemme, että käyt optikon piilolinssikontrollissa. Optikkomme tarkistavat piilolinssivoimakkuutesi hetkessä. Ajan voit varata kätevästi täältä: ajanvaraus.nissen.fi

Millaiset ovat verkkokaupan palautusehdot? / Miten voin palauttaa tuotteen?

Haluamme, että olet täysin tyytyväinen ja siksi annamme 1 kuukauden palautusoikeuden verkkokauppatuotteillemme. Voit palauttaa tuotteet joko postitse tai lähimpään myymälään. Palautus on maksutonta.
Voit siis palauttaa tuotteet 30 vuorokauden sisällä tuotteen vastaanottamisesta, vaikka olisit ehtinyt jo käyttää silmälaseja. Piilolinssit ja aurinkolasit ilman voimakkuuksia voi palauttaa ainoastaan käyttämättöminä 30 vuorokauden sisällä. Piilolinssipaketin tulee olla avaamaton.
Postitse voit palauttaa tuotteen osoitteeseen:
Asiakaspalautus sopimus 645935
Instru Optiikka Oy
PL 7380
00002 HELSINKI

Miten saan yhteyttä verkkokaupan asiakaspalveluun?

Autamme sinua kaikissa kysymyksissäsi chatissa, puhelimitse sekä sähköpostitse. Chat-palvelumme auttaa sinua arkisin klo 8-22 sekä lauantaisin 10-22. Tavoitat meidät puhelimitse numerosta 0800 411 258 arkisin klo 9-20, lauantaisin klo 10-18 sekä sunnuntaisin klo 12-18. Voit lähettää meille myös sähköpostia kellonajasta riippumatta osoitteeseen asiakaspalvelu@nissen.fi. Vastaamme viestiisi 4 arkipäivän kuluessa.

Mitä 2 vuoden laatutakuu tarkoittaa?

Annamme tuotteillemme 2 vuoden materiaali- ja valmistusvirheitä koskevan takuun. Piilolinssien tilaajalle korvaamme mahdolliset valmistusvialliset linssit uusilla. Tällaisessa tapauksessa ota yhteyttä sähköpostitse: asiakaspalvelu@nissen.fi tai käänny myymäläsi puoleen.

Voinko tilata tuotteeni väliaikaiseen toimitusosoitteeseen?

Voit tilata tuotteita myös väliaikaiseen toimitusosoitteeseen täyttämällä osoitteen kassalla. Laskutusosoitteen tulee olla VRK:n mukainen.

Miten voin rekisteröityä verkkokauppaan?

Rekisteröitymään pääset verkkokaupan oikeasta yläkulmasta klikkaamalla Kirjaudu ja valitsemalla kohdan Luo tili. Voit myös rekisteröityä kassalla tilausta tehdessäsi. Rekisteröityneenä voit tarkastella tilaushistoriaasi ja uusia näppärästi aikaisemman tilauksesi suoraan Omat tilaukset -välilehdeltä. Saat myös piilolinssireseptisi näkyviin verkkokauppaan, jolloin voit siirtää reseptisi mukaiset tuotteet yhdellä klikkauksella suoraan ostoskoriin. Silmälasireseptit eivät ole nähtävillä omilla sivuilla.
Voit tehdä tilauksen myös rekisteröitymättä, mutta silloin et pääse tarkastelemaan tilaushistoriaasi jälkikäteen. Et myöskään pääse näkemään piilolinssireseptejäsi etkä voi liittyä piilolinssien Piilaripalveluun .

Olen unohtanut salasanani, miten pääsen kirjautumaan verkkokauppaan?

Pääset kirjautumaan verkkokauppaan syöttämällä sähköpostiosoitteesi ja salasanasi. Mikäli salasanasi on päässyt unohtumaan, voit pyytää uuden salasanan klikkaamalla Unohditko salasanasi? -linkkiä, jolloin saat ohjeet salasanan uusimista varten sähköpostiisi.
Jos taas olet unohtanut käyttäjätunnuksesi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu@nissen.fi ja katsomme käyttäjätunnuksesi kuntoon.

Mitä jos silmälasit eivät sovikaan minulle?

Mikäli tilaamasi lasit eivät jostain syystä istu hyvin, olet aina lämpimästi tervetullut myymälään säädättämään ne maksutta. Pienilläkin säädöillä voi olla suuri merkitys näkemiseen ja käyttömukavuuteen.
Voit myös aina palauttaa tuotteet. Verkkokauppatuotteillamme on 30 vuorokauden palautusoikeus. Palautus on maksutonta.